سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

نکات تخصصی در پرورش قناری


رفع مشکل چاقی قناری :

در هنگام چاقی بدن قناری تپل میشود و پرنده حرکت کمتری دارد و اگر او را دردستان خود بگیرید به سهولت متوجه چاقی پرنده خواهید شد .لا به لای پرهای قناری را نگاه کرده و خواهید دید که چربی تمام بدن پرنده را فرا گرفته است .

علت این وضعیت قفس کوچک و یا تغذیه قناری با دانه های مقوی و غذای چرب وهمچنین داروهای تقویتی میباشد .

برای معالجه پرنده لازم است او را دریک قفس بزرگ قرار دهید و از خورانیدن غذاهای مقوی یا داروهای تقویتی خودداری نمایید .میتوانید تخم کتان را مانند تخم هندوانه ( بدون نمک ) برشته نموده وبرای مدت 3 روز در اختیار قناری قراردهید . مطمین باشید که قناری لاغر خواهد شد

شیوه تغذیه قناری با مواد رنگی :


غذای رنگی به قناریهایی داده میشود که پرهای آنها رنگ پذیر میباشد مثل قناریهای یورکشایر – نوریچ – لیزارد و رولر هارتس .

 

قناریهایی که پرهای انها رنگ نمی گیرد نباید به آنها غذای رنگی داد مثل لانکشایر – قناریهای سفید و گلاستر . در موقع دادن غذای رنگی اگر قناری میلی به آن نشان نداد باید غذای عادی او چند ساعتی در روز برداشته شود و اگر قناری با وجود این خیلی کم از غذای رنگی خورد در این صورت در تمام مدت روز باید غذای عادی او از قفس خارج گردد .

 

اگر قناری بعلت خوردن غذای رنگی مریض و یا گرفتار سوهاضمه شد باید تا بهبودی کامل غذای رنگی او قطع شود .

 

در بازار ایران انواع مختلف غذای رنگی موجود است که پرورش دهندگان میتوانند استفاده نمایند .

تغذیه

- تغذیه تا جایی که امکان دارد طبیعی باشد.

 

2- تغذیه قناری متنوع باشد.

 

3- تغذیه از موا د تازه باشد.

برنامه غذایی مناسب می تواند باعث پیشگیری بسیاری از بیماری ها و اختلالات تولیدمثلی گردد و نیز سلامتی و شادابی پرنده را تضمین می کند.چون قناریها گیاهخوارند باید از دانه هایی تغذیه شوند که شامل مواد مورد نیاز از قبیل پروتئین ها و چربیها و ویتامینها و مواد معدنی و … باشند. مهم ترین و اصلی ترین غذای قناری که به صورت عمومی و مداوم استفاده می شود تخم کتان می باشد ولی جون حاوی پروتئین و مواد معدنی نیست باید مقداری دانه های دیگر مانند تخم شلغم ، ارزن ، تخم منداب ، تخم بزرک ، شاه دانه ، تخم کاهو ، تخم خرفه را به برنامه غذایی اضافه نمود.

بسته به زمان و مرحله رشد و نژادهای خاص باید دانه های مختلفی را در اختیار پرنده قرار داد. این دانه ها در فروشگاهها به صورت آماده وجود دارند و می توان آنها را تهیه نمود. سبزیجات و میوه جات تازه نیز حتما میباید جزو برنامه غذایی قناری قرار گیرد. بهترین زمان برای استفاده از میوه جات و سبزیجات صبح است زیرا بر اثر ماندن ممکن است ترش شوند که باعث مسمومیت پرنده می شود.

مقدار مصرف غذای پرنده باید کنترل شود زیرا اشتهای کم یا زیاد می تواند نشانه سلامتی یا بیماری باشد. در هوای سرد یا هنگام تولک رفتن مقدار مصرف غذای پرنده بیشتر می شود که به علت افزایش مصرف انرژی می باشد. عمدتا قناری بر اثر مصرف بیش از حد غذای مقوی مبتلا به چاقی شده و از لحاظ آواز و همچنین قدرت تولید مثل افت می نماید لذا انتخاب غذای مناسب در اندازه کافی بسیار مهم است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد