سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

جوانه‌ها، جوان‌تان می‌کنند!

جوانه

جوانه‌ها منبع فراوانی از ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند که طی فرآیند جوانه زدن از دانه‌ها تولید می‌شوند و ارزش غذایی آن‌ها نسبت به خود دانه‌ها بیشتر است.

طی جوانه زدن، نشاسته، پروتئین و چربی‌های موجود در دانه تجزیه شده و به مواد سبک‌تر و قابل هضم و جذب‌تری تبدیل می‌شود.

در این فرآیند میزان ویتامین، املاح معدنی و پروتئین دانه افزایش یافته و از میزان کالری و کربوهیدرات آن کاسته می‌شود.

اغلب دانه‌ها را می‌توان برای جوانه زدن انتخاب کرد ولی باید از جوانه دانه‌هایی که ممکن است سمی باشند اجتناب کرد. بهترین دانه‌ها برای جوانه زدن عبارتند از: یونجه، عدس، گندم، ماش، شبدر و نخود.

جوانه‌ها دارای قندهای طبیعی هستند که می‌توانند نیرو و انرژی زیادی را به ما هدیه دهند.

با مصرف جوانه‌های گوناگون می‌توان مقدار قابل توجهی از ویتامین‌های گروه B و C و E را که برای آرامش اعصاب و روان موثرند به بدن رساند. همچنین افزایش منیزیم در جوانه‌ها به کنترل بی‌خوابی و فشار خون کمک شایانی می‌کند و سلنیوم که در سلامت قلب و عروق بدن و «روی» که جهت جلوگیری از ریزش مو و بلوغ جنسی نوجوانان لازم است طی جوانه زدن دانه‌ها افزایش می‌یابد.

در فرآیند جوانه‌زنی اسید فیتیک موجود در دانه‌ها که میل ترکیب با کلسیم و آهن بدن را دارد، شکسته و تجزیه شده و خاصیت مضر خود را از دست می‌دهند.

جوانه‌ها به مقدار زیادی دارای فیبر محلول و نامحلول می‌باشند که سبب دفع کامل مدفوع، بهبود بواسیر و یبوست و مانع بروز سرطان روده شده و به تنظیم قند و چربی خون کمک می‌کنند.

جوانه‌ها به علت غنی بودن از ویتامین C در جذب آهن به بدن کمک فراوانی می‌کنند بنابراین بهتر است آن‌ها را به صورت مخلوط در انواع سالادها به میزان مناسب همراه با غذا و انواع ساندویچ‌ها به مصرف برسانیم.

جوانه‌ها به علت خاصیت غذایی بالا فرد گرسنه را خیلی زود سیر می‌کنند و خاصیت چاق‌کنندگی ندارند.

مصرف جوانه گندم در درمان ریزش مو، رفع شوره سر، رفع انواع جوش صورت و ناراحتی پوستی مؤثر است

تحقیقات نشان داده است که کلروفیل موجود در جوانه‌ها تا 99 درصد از توسعه سرطان جلوگیری می‌کنند. لذا، با مصرف جوانه حبوبات و غلات در غذاهای گوناگون نظیر آش، سوپ و حلیم می‌توان به سلامت و افزایش طول عمر دست یافت و فرآیند پیری را به تأخیر انداخت.

جوانه‌ها طی جوانه زدن خاصیت نفخ‌زایی خود را از دست داده و از حساسیت‌زایی پروتئین آن‌ها کاسته می‌شود این موضوع برای کسانی که دستگاه گوارش حساسی دارند بسیار مناسب است.

توجه: به دلیل آن که در جوانه‌ها نشاسته به قند تبدیل می‌شود. آن‌ها بسیار شیرین، خوشمزه و لذیذ هستند و تا زمان مصرف در حال رشد بوده و زنده می‌باشند. از این رو، مصرف آن را به عنوان میان‌وعده‌ای مغذی برای تمامی افراد خصوصاً دانش‌آموزان توصیه می‌کنیم.

مصرف یک فنجان از جوانه می‌تواند تأمین‌کننده قسمت عمده‌ای از نیاز بدن انسان به ویتامین‌ها باشد. لذا، نیازی به مصرف زیاده از حد آن‌ها نیست.

جوانه

با جوانه‌ها جوان شوید

در عصر حاضر، رژیم غذایی مردم فاقد ویتامین و املاح معدنی به مقدار لازم برای سلامتی بدن بوده و درصد عمده آن را چربی‌ها و غذاهایی با کمیت بالا و کیفیت پایین تشکیل می‌دهد.

در سنین مختلف، مردان بین 10 تا 30 درصد بیشتر از زنان به پروتئین و ویتامین‌های 6B، A،12B و اسید فولیک و املاح کلسیم، فسفر، روی و یُد نیاز دارند. جوانه‌ها که هم در دسترس، ارزان و سالم بوده و هم می‌توانند قسمت عمده‌ای از نیازهای بدن را به ویتامین‌های مختلف، املاح معدنی و آنزیم‌ها تأمین کنند، مقدمات داشتن عمر طولانی و بدون بیماری، رساندن مواد غذایی به مقدار لازم و متعادل و مناسب به بدن را فراهم می‌کنند.

در سنین بالا به دلیل تحرک کمتر، نیاز بدن به انرژی کاسته شده، ولی در مقابل نیاز به ویتامین‌ها، املاح و پروتئین افزایش می‌یابد. با مصرف جوانه‌های مختلف می‌توانید مقدار قابل توجهی از ویتامین‌های B را به بدن برسانید.

افزایش منیزیم در جوانه‌ها به کنترل بی‌خوابی و فشار خون کمک شایانی می‌کند

و سلنیوم که در سلامت قلب و عروق بدن و «روی» که جهت جلوگیری از ریزش مو

و بلوغ جنسی نوجوانان لازم است طی جوانه زدن دانه‌ها افزایش می‌یابد

توجه به این موضوع که تأمین ویتامین‌های C و E، بتاکاروتن و سلنیوم می‌تواند از اکسیداسیون چربی‌ها در بدن جلوگیری کند و نیز تأمین منیزیم می‌تواند فشارخون را کنترل نماید، به نقش مهم جوانه‌ها و گنجاندن آن‌ها در برنامه غذایی روزانه بیشتر پی می‌بریم.

 

تقویت سیستم ایمنی و حافظه با جوانه گندم

سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه می‌گوید: جوانه گندم به دلیل داشتن ویتامین‌E، سلنیوم و منیزیم باعث حذف رادیکال‌های آزاد می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی و فعالیت‌های مغز کمک می‌کند.

علاوه بر این، استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان در هوش و تقویت قدرت حافظه نیز مؤثر است. موادی نظیر سبزی‌های تازه با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد حالت ارتجاعی رگ‌ها را حفظ کرده و باعث خون‌رسانی بهتر به مغز و اعصاب شده و به طور غیرمستقیم از کاهش توانایی فکری جلوگیری می‌کنند.

جوانه گندم

 

کاهش فشارخون بالا با جوانه گندم

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه می‌گوید: جوانه گندم به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم بالا باعث کاهش فشارخون بالا می‌شود.

جوانه گندم حاوی ویتامین‌های ب 6، A، ب 12، اسید فولیک و املاح کلسیم، فسفر، روی، منیزیم و سلنیوم است.

 

پوست و مویی شاداب با جوانه گندم

مصرف جوانه گندم در درمان ریزش مو، رفع شوره سر، رفع انواع جوش صورت و ناراحتی پوستی مؤثر است.

همچنین کسانی که از یبوست، خستگی و بی‌حالی رنج می‌برند، از جوانه گندم استفاده کنند.

جوانه گندم حاوی «روی» زیاد است که در بزرگسالان سبب ترمیم زخم‌ها می‌شود و برای کسانی که بیماری‌های عفونی دارد، مفید است و سبب بهبود زخم‌ها، درمان و جلوگیری از آکنه می‌شود و همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد