سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

آیا هویج بر بینایی تأثیر دارد؟

هویج

دکتر فیروزه رحیمی با توجه به فلسفه مصرف آب هویج و تأثیر آن بر افزایش قدرت بینایی، گفت: تأثیر مصرف آب هویج بر افزایش قدرت بینایی یک باور غلط در میان مردم است.

در گذشته مردم به دلیل سوءتغذیه و فقر «ویتامین A» دچار بیماری «شب کوری» می‌شدند بر همین اساس هویج را که سرشار از «ویتامین A» است را جزء درمان‌های این بیماری قرار می‌دادند.

وی افزود: البته نوع دیگری از بیماری «شب کوری» به دلیل نواقص مادرزادی است که ارتباطی با تغذیه ندارد.

استاد چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به پیشرفت جوامع و اصلاح تغذیه افراد، تصریح کرد: با پیشرفت جوامع و اصلاح رژیم غذایی افراد میزان دریافت «ویتامین A» به مقدار چشمگیری افزایش یافته است به طوری که در رژیم عادی افراد «ویتامین A» به مقدار زیادی وجود دارد.

رحیمی اظهار داشت: متأسفانه مردم بر این باور هستند که هر بیماری چشمی را می‌توان با مصرف آب هویج بهبود بخشید که باید گفت این یک باور غلط و بی‌اساس زیرا مصرف این میوه - سبزی هیچ تأثیری بر قدرت بینایی و بیماری‌های چشم ندارد.

وی با اشاره به مضرات بیش از حد آب هویج، افزود: مصرف بیش از حد آب هویج نه‌تنها در بیماری چشم تأثیر نداشته بلکه موجب زردی پوست نیز می‌شود.

این متخصص قرنیه اضافه کرد: ویتامین A یک ماده محلول در چربی است که از طریق ادرار دفع نمی‌شود بنابراین بر اثر تجمع می‌تواند عوارضی را برای کبد به همراه داشته باشد.

استاد چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به توصیه‌های تغذیه‌ای مفید برای چشم، اظهار داشت: مصرف میوه و سبزیجات تازه برای پیشگیری از پیری زودرس سلول‌های شبکیه بسیار موثر است اما لازم به ذکر است مصرف این مواد از بروز بیماری پیش‌گیری نمی‌کند بلکه با افزایش قدرت دفاعی مانع از بروز زودرس می‌شود.

 

افسانه خاصیت هویج برای چشم‌ها از کجا می‌آید؟

افسانه خاصیت خوردن هویج برای بهبود بینایی به احتمال زیاد ریشه در مبارزات تبلیغاتی در خلال جنگ جهانی دوم دارد. در خلال جنگ جهانی دوم نیروی هوایی سلطنتی انگلیس نوعی فن‌آوری جدید راداری را معرفی کرد که به خلبانان این کشور امکان می‌داد تا بتوانند هواپیماهای آلمانی را در هنگام شب سرنگون کنند اما دولت انگلیس برای اینکه فن‌آوری جدید، محرمانه باقی بماند اعلام کرد عامل موفقیت خلبانان انگلیسی خوردن هویج است!

متأسفانه مردم بر این باور هستند که هر بیماری چشمی را می‌توان با مصرف

آب هویج بهبود بخشید که باید گفت این یک باور غلط و بی‌اساس زیرا مصرف این

میوه - سبزی هیچ تأثیری بر قدرت بینایی و بیماری‌های چشم ندارد

به نقل از لایوساینس،‌ در طول جنگ جهانی دوم، بنگاه‌های تبلیغاتی فواید خوردن هویج را برای افزایش دید در شب در بوق و کرنا کردند. در یکی از تبلیغات گفته شده بود: هویج ضمن حفظ سلامتی به شما کمک می‌کند در تاریکی بهتر ببینید.

اگرچه هویج منبع غنی از «ویتامین آ» است که به حفظ سلامت بینایی کمک می‌کند اما در تقویت قدرت بینایی یا کمک به بهتر دیدن در تاریکی تأثیری ندارد. اگرچه ممکن است برخی از والدین برای تشویق کودکانشان به خوردن سبزیجات این مسئله را به آن‌ها گوشزد کنند.


نظرات 1 + ارسال نظر
تهمینه شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 08:50 ق.ظ

ولی من موقعی که برا کنکور درس میخوندم خیلی چشمام ضعیف شده بعد یک مدت آب هویج خوردم واقعا خیلی بهتر شد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد