سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

نکاتی برای استفاده‌ بهتر از سیر

سیر

استفاده از هر ماده غذایی یک ترفند و روش خاص دارد که باید رعایت شود چرا که با درست استفاده کردن از مواد اولیه خواص آن‌ها از بین نمی‌رود.  سیر یکی از موادی است که باید نکاتی در مورد استفاده از آن رعایت شود که در ادامه به آن می‌پردازیم:

* اولین نکته‌ای که باید در هنگام استفاده از سیر در ذهن داشته باشید میزان تازگی و طراوت آن است. برای استفاده از سیر بهتر است تازه‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. سیرهای بسته‌بندی‌شده یا مانده بیش از نیمی از خواص خود را از دست می‌دهند.

* قبل از آنکه سیر را در غذای خود بریزید حتماً آن را بریده و چند دقیقه‌ای در هوای آزاد قرار دهید. بریدن سیر باعث می‌شود تا برخی از ترکیبات سولفید آن آزاد شده و با اکسیژن واکنش دهد. این واکنش در 10  تا 15  دقیقه انجام شده و این باعث می‌شود تا خواص سلامتی سیر بالاتر رود.

* بسیاری همیشه به این نکته می‌اندیشند که استفاده از سیر در حالت‌های کوبیده شده، بریده شده و یا بدون تغییر مفید است. با توجه به نکته گذشته باید به این اشاره کرد که اگر سیرها را رنده و له کنید بیشتر سلول‌های داخلی آن‌ها شکسته شده و سلامت سیر بالاتر می‌رود.

* بوی سیر نکته آخری است که باید به آن اشاره کنیم. بسیاری از سر آشپزها و افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند سیر را دوست دارند. سیر طعم و بویی عالی به غذا می‌بخشد و برای سلامتی، به ویژه قلب، بسیار مفید است. سیر سرشار از آنتی‌اکسیدان است، اما متأسفانه ترکیبات سولفور موجود در سیر، که خواص متعدد سیر را ایجاد می‌کنند، باعث می‌شوند دهان و نفس شخصی که سیر مصرف کرده است بوی ناخوشایندی بگیرد.

قبل از آنکه سیر را در غذای خود بریزید حتماً آن را بریده و چند دقیقه‌ای در هوای

آزاد قرار دهید. بریدن سیر باعث می‌شود تا برخی از ترکیبات سولفید آن آزاد شده

و با اکسیژن واکنش دهد. این واکنش در 10 تا 15 دقیقه انجام شده و این باعث می‌شود تا خواص سلامتی سیر بالاتر رود

چرا نفس شما بوی سیر می‌گیرد؟

سیر و سایر سبزیجات هم خانواده آن (پیاز، موسیر و پیازچه) ترکیبات سیستئین سولفوکسید را ایجاد می‌کنند. این ترکیبات عناصر تشکیل‌دهنده بو و مزه سیر هستند. این ترکیبات سولفوری بسیار شبیه ترکیباتی هستند که توسط باکتری‌های مولد بوی بد دهان ایجاد می‌شوند. سیر از دو طریق باعث می‌شود دهان شما بوی بدی بگیرد. اولین راه از طریق دهان شما است. بدین صورت که هنگامی که شما سیر مصرف می‌کنید، این ترکیبات سولفوری وارد دهان شما می‌شوند و بلافاصله بوی ناخوشایندی ایجاد می‌کنند. این ترکیبات بد بو تا زمانی که شما مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید در دهان شما باقی می‌مانند. دومین راه تأثیر بوی سیر بر نفس شما از طریق ریه‌ها است. تحقیق جالبی در این زمینه در سال 1936، توسط دو پزشک صورت گرفته است. این دو پزشک مدتی، به یکی از بیماران خود که مبتلا به سرطان مری بود، از طریق یک لوله مخصوص که مستقیماً وارد معده می‌شد، سوپ سیر می‌دادند. در این روش غذا به هیچ عنوان وارد دهان نمی‌شد، اما آن‌ها متوجه می‌شدند که با وجود اینکه غذا وارد دهان بیمار نمی‌شود، نفس او پس از حدود 3 ساعت بوی سیر به خود می‌گیرد. این تحقیق تائیدی است برای سایر تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است.

ترکیبی که باعث می‌شود نفسی که از ریه‌ها خارج می‌شود بوی سیر بگیرد، الیل متیل سولفید (AMS) است. این ترکیب گازی است که هنگام هضم سیر جذب خون می‌شود. این ترکیب از طریق خون به ریه‌ها راه پیدا می‌کند. به همین دلیل فرد با بازدم هوا از ریه‌ها بوی سیر را در فضا منتشر می‌کند. برخی از این ترکیبات AMS از طریق پوست نیز منتشر می‌شوند. به همین دلیل است که گاه خلاص شدن از بوی بد سیر کار بسیار مشکلی است. فرد هر چه قدر هم که دهان خود را مسواک می‌زند و از دهان‌شویه استفاده می‌کند، نمی‌تواند این بوی بد را از بین ببرد. علت این است که در چنین مواقعی منشأ بوی بد ریه‌ها هستند نه دهان.

 

چگونه بوی سیر را از بین ببریم؟

بهترین و موثرترین راه خلاص شدن از دست بوی سیر، نخوردن سیر است. اگر می‌خواهید اصلاً بوی سیر ندهید، نباید سیر بخورید. اما با توجه به ارزش غذایی بالا و خواص فراوان سیر، مصرف آن بسیار مفید است و نباید از برنامه غذایی افراد حذف شود، بنابراین می‌توانید برای کاهش بوی آن از راهکارهای زیر استفاده کنید. فراموش نکنید که شما هرچه قدر هم که تلاش کنید بوی سیر را در دهان خود از بین ببرید، همچنان از طریق ریه‌های شما منتشر می‌شود. به همین جهت نیز راهکارهایی که به شما معرفی می‌کنیم فقط بوی سیر را کاهش می‌دهند و آن را به طور کلی از بین نمی‌برند.

بوی بد دهان

راهکارهایی برای از بین بردن بوی سیر

موثرترین راه از بین بردن بوی سیر این است که ترکیبات سولفوری مولد این بو را از دهان حذف کنید. این کار را می‌توانید با مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه انجام دهید. همچنین باید زبان خود را حتماً مسواک بزنید. این کار برای از بین بردن بوی سیر بسیار مهم است. سایر راهکارهایی که به شما معرفی می‌کنیم نیز می‌توانند کمک کنند. شما می‌توانید از این راه‌ها قبل یا بعد از مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که حذف ترکیبات سولفوری باید حتماً صورت بگیرد و این راه‌ها را نمی‌توان جایگزین حذف ترکیبات کرد. اگر شما بدون اینکه ترکیبات سولفوری را از بین ببرید، از راه‌های زیر استفاده کنید، اقدامات شما در کاهش بوی سیر تأثیر چندانی نخواهند داشت.

 

لیموترش

استفاده از لیموترش در کاهش بوی سیر بسیار موثر است. لیمو همچنین می‌تواند باکتری‌های مولد بوی بد دهان را از بین ببرد. سعی کنید بعد از خوردن سیر یک تکه لیموترش را در دهان خود بگذارید و بمکید. همچنین اگر دست شما بوی سیر گرفته است، می‌توانید با استفاده از آب لیمو، این بو را از بین ببرید.

 

جعفری

در بسیاری از مواقع، سرآشپزها در کنار سیر از جعفری نیز برای پخت غذا استفاده می‌کنند، زیرا جعفری بوی سیر را کاهش می‌دهد. می‌توانید برای کاهش بوی سیر، بعد از مصرف آن مقداری جعفری خام بجوید.

 

چای

چای، خصوصاً چای سبز و چای نعناع، حاوی پلی‌فنول است. پلی‌فنول ترکیبات سولفوری که سیر ایجاد می‌کند را از بین می‌برد. سعی کنید هنگام خوردن سیر یا پس از آن چای بنوشید.

 

هل، نعناع، رازیانه و میخک

این دانه‌ها و گیاهان معطر می‌توانند مانند جعفری بوی سیر را کاهش دهند.

استفاده از لیموترش در کاهش بوی سیر بسیار موثر است. لیمو همچنین می‌تواند باکتری‌های مولد بوی بد دهان را از بین ببرد

شیر

در مطالعاتی که در سال 2010 صورت گرفت ثابت شد که مصرف شیر می‌تواند بوی سیر را کاهش دهد. محققان معتقدند که چربی موجود در شیر تأثیر ترکیبات سولفوری را در دهان کاهش می‌دهد. در نتیجه تأثیر شیر پرچرب در این خصوص بیش از شیر کم چرب است.

 

آدامس بدون قند

جویدن آدامس می‌تواند بوی سیر را بپوشاند و درعین‌حال تکه‌های سیر را که بوی سیر را منتشر می‌کنند از بین دندان‌های شما خارج کند.

 

دانه‌های قهوه

بسیاری از افراد معتقدند که جویدن دانه‌های کامل قهوه و یا آسیاب شده آن پس از خوردن سیر می‌تواند بوی سیر را کاهش دهد، البته لازم نیست این دانه‌ها را بخورید. می‌توانید پس از جویدن، آن‌ها را از دهان خود خارج کنید.

 

از مکمل‌های سیر استفاده کنید

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که سیر را به خاطر خواص غذایی و درمانی آن مصرف می‌کنند، می‌توانید به جای مصرف سیر، از مکمل‌های آن استفاده کنید. این مکمل‌ها خواص سیر را دارا هستند، اما بوی بدی ندارند.

امیدواریم با استفاده از این راه‌ها بتوانید بوی سیر را از بین ببرید و یا حداقل تأثیر آن را کاهش دهید.

نظرات 2 + ارسال نظر
فرزام جمعه 22 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 12:00 ق.ظ http://www.farzamsina.blogfa.com

سلام هم وبلاگتون خوبه هم مطالبش مرسی بهم سر بزن

نسیم پنج‌شنبه 16 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 05:04 ب.ظ

سلام مطالب بسیار مفید وکاربردی بود تشکر میکنم از مطالب خوبتون. اگه میشه لطف کنید مقاله لاتین مربوطه و منابع آن رو واسم رو میلم بفرستین بسیار ممنون میشم .خیلی نیازش دارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد