سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

ظروف مورد استفاده و مطلوب برای ایجاد باغ شیشه ای یا تراریوم Terrarium

برای ایجاد تراریوم میتوانیم از ظروفی به اشکال و ابعاد مختلف استفاده کنیم ولی یک نکته مهم در این بین به چشم میخورد.

آیا ظرف نوع گیاه را در تراریوم مشخص میکند یا نوع گیاه است که ظرف را تعیین میکند.

بسته به مورد ایجاد تراریوم میتوان یکی از دوحالت فوق رخ دهد ولی انچه بیشتر در نزد ما معمول است و ساده تر بوده این است که با ظرف شروع کنیم .

انتخاب ظرف به سلیقه شخصی ما و نیز جایی که در اختیار داریم بستگی دارد ولی انتخاب گیاه تحت تاثیر عوامل مختلفی است که میتواند انتخاب ما را محدود کند.

ظرف مناسب ظرفی است که به راحتی بتوانیم دربش را باز و بسته کرده و از جنس شیشه شفاف باشد ( یا ماده شفاف دیگر )تا بتواند نور را به خوبی از خود عبور دهد.البته ظروف زیباتر نظیر ظروف کریستالی بسیار زیباتر از شیشه های معمولی یا ظرف ترشی و مربا خواهند بود. این بسته به امکانات و سلیقه ماست که از چه ظرفی استفاده کنیم .
 

 
انتخاب نوع شیشه ظرف مهم است از این جهت که شیشه شفاف تمام پرتوهای نوری را از خود عبور داده و رشد متناسبی را برای گیاه فراهم میکند و شیشه رنگی هر قدر هم کم رنگ باشد در عبور پرتوهای نوری دخل و تصرف میکند و نور همرنگ شیشه را بیشتر به داخل ظرف انتقال میدهد و از طیفهای نوری دیگر ممانعت میکند.
مثلا شیشه قرمز تنها به طیف قرمز اجازه عبور میدهد که نتیجه اش رشد افقی گیاه بوده و نمیتواند شکل واقعی و دلخواه خود را بدست آورد.

اگر مصر به استفاده از شیشه رنگی باشیم باید تا حد امکان شیشه کم رنگی را انتخاب کرده و تنها از گیاهان سایه دوست استفاده کنیم ولی در نهایت نسبت به شیشه شفاف نمیتوانیم انتظار گیاه جالبی را داشته باشیم.



بطری خالی هر دوستدار تراریومی را وسوسه به ایجاد یک تراریوم میکند.
باید به این نکته توجه کنیم که تمام گیاهان به نور قرمز و آبی نیازمندند و بطری های سبز که بیشتر دیده میشوند برای این کار مناسب نیستند.

علاوه بر ظروف شیشه ای میتوانیم از ظروف شفاف دیگر نیز استفاده کنیم . موادی نظیر پلاستیک یا طلق که نور را بخوبی از خود عبور میدهند.
تنها به این نکته باید توجه کنیم که به هنگام کار با این موارد سبب آسیب و خط برداشتن آنها نشویم . برای تمیز کردنشان میتوانیم از پارچه های نرم استفاده کنیم.

اگر قبلا گیاهی را در اختیار دارید یا مایلید گیاه خاصی را در تراریوم نگهدارید باید به این نکته توجه داشته باشیم که شکل و اندازه ظرف متناسب با نیاز فعلی و آینده گیاه باشد ، چراکه گیاه رشد کرده و خیلی زود ممکن است ظرف انتخابی را غیر متناسب سازد.

ظروف با عمق و طول مناسب برای کاشت گیاهان متنوع مناسب است از جمله این ظروف میتوان آکواریوم را نام برد که که طول و عرض و عمق مناسبی دارد.. در این ظروف میتوانیم آنتوریم و سرخسهای بزرگ و کالادیم های رنگی را در جوار همدیگر بکاریم و از سرخسهای کوچک برای پوشاندن سطح خاک استفاده کنیم.

در ظروف کوچک میتوانیم انواع بگونیای مینیاتوری را همراه سرخسهای کوچک بکاریم و نیز پاره ای گیاهان جنگلی کوچک برای کاشت در ظروف کوچک در بسته مناسب است .


*توجه*دوستانی که علاقه مندند به صورت حرفه ای ساختن تراریوم(باغ شیشه ای) را یاد بگیرند حتما مجموعه آموزشی ساخت تراریوم را  از لینک زیر دانلود نمایند

دانلود


مطالب مرتبط:

خلاقیت در ساخت تراریوم مشاهده

نگهداری تراریوم مشاهده

نور تراریوم مشاهده

کود دادن و آبیاری تراریوم مشاهده

طرز تهیه تراریوم مشاهده

وسایل مورد نیاز برای ساخت تراریوم مشاهده

تراریوم مشاهده

ساخت تراریوم 3 مشاهده

چندتا تصویر زیبا از تراریوم های ساخته شده مشاهده

تراریوم مشاهده

اصول نگهداری تراریوم کاکتوس مشاهده

آموزش ساخت تراریوم کاکتوس مشاهده

روش های ساخت تراریوم گیاهی مشاهده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد