سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

بن سای راش

درخت راش بومی درختان جنگلی و پارک های مناطق معتدل در سطح جهان  و همچنین جنگل های شمال ایران است. اما گونه ژاپنی آن Fagus crenata، قابلیت بونسایی تجارتی شدن را دارد.

در طول زندگی خود اعم از جوانی و پیری، رنگ مخصوص خاکستری تنه را حفظ می نماید و به همین علت از همان اول جوانی، مشخصات بالغ بودن را برای بیننده تداعی می کند.

در صورتی که تنه با مسواک برس زده و تمیز شود رنگ آن با رنگ مسی درخت در زمستان حالت تضاد جالبی درست می کند.

برگ ها با حاشیه برگشته خود از شاخه های استوانه ای خارج می گردند که چنانچه در تابستان به خوبی در سایه روشن قرار بگیرند در زمستان قبل از اینکه رنگ قرمز مسی پیدا کنند رو به زردی جالبی می روند.

اما اگر در تابستان نور شدید دیده باشد قبل از زرد شدن به رنگ قرمز مسی می گراید. برگ های مسی رنگ آن در طبیعت از زمستان تا اوایل بهار روی شاخه ها باقی می مانند تا جوانه های جانبی خود را از برف و حمله پرندگان مصون نگه دارند و پس از باز شدن جوانه ها در بهار سقوط می کنند.

ذکر این مطلب به این علت است که گیاهان بونسایی در طول زمستان نیز باید برگ ها را روی خود نگه دارند و چنانچه برای شکل دهی و تربیت شاخه مجبور به سیم کشی شدید سیم ها را از پهنک برگ عبور دهید و برگ ها را قطع نکنید.

محل نگهداری: 

 

نور کامل خورشید در محیط باز را می پسندد اما در آفتاب خیلی شدید رنگ پریده و سپس سطحی ضخیم به خود می گیرد که تولید کربوهیدرات و بقیه اعمال حیاتی را با مشکل روبرو می کند و به همین علت در این روزها باید در سایه درختان و یا در کنار دیوار نگهداری شوند و با شروع فصل پاییز و کم شدن شدت نور دوباره به محل با نور کامل برگردانده شوند.

سرما را درمحیط باز به خوبی تحمل می کند اما در هوای سرد شدید و یخبندان هفت درجه زیر صفر باید در محلی امن تر نظیر پارکینگ یا محل مشابه قرارگیرد.

تعویض گلدان:

هم در بهار و هم در پاییز می توان عمل تعویض را انجام داد با این شرایط که اگر در پاییز تعویض می شود درجات زیر دو درجه سانتی گراد برای آن مضراست . خاک مورد استفاده آکاداما است و آبیاری دو یا سه ماه اول پس از تعویض را که همزمان با توسعه ریشه است باید کاملاً مواظبت نمود.

هرس:

شاخه های اضافی را در اواخر زمستان و اوایل بهار و یا سه هفته بعد یا قبل از تعویض حذف کنید . هرس وسط تابستان تولید شاخه های فراوان در اطراف زخم هرس را به همراه دارد.

سربرداری:

دو نوع سربرداری معمول است. حذف جوانه انتهایی و نگهداری فقط دو برگ و یا اینکه به شاخه ها اجازه دهیم رشد کنند تا 6 یا 8 برگ داشته باشند، سپس حذف شاخه تا نگهداری یک جفت برگ انجام شود.

آبیاری:

در تابستان و زمستان باید خاک مرطوب باشد، خصوصاً در روزهای خیلی گرم تابستانی که ممکن است در هر روز دو بار آبیاری لازم داشته باشد.

تغذیه:

از غذاهای استاندارد متعادل و کم ازت در فصل رشد (بهار و تابستان) استفاده می شود که در پاییز ازت به صفر می رسد. سه هفته اول بهار تغذیه را متوقف کنید و پس از باز شدن جوانه ها شروع نمایید.

هشدار!!:

باد و نور خورشید در چند هفته وسط تابستان دشمن این گیاه است. اگر چه درختان در طبیعت به خوبی مقاومت می کنند اما گیاهان بونسایی کاملاً حساس هستند و در هر حال آنها را مصون نگه دارید.


**دوستانی که علاقه مند به ساخت و پرورش بونسای هستند میتوانند مجموعه آموزشی بونسای را از لینک زیر دانلود کنند

مطالب مرتبط:

جمع آوری گیاه از طبیعت برای ایجاد بونسای مشاهده

بونسایی مشاهده

عکسهای دیدنی از درختان بونسی یا بونسای Bonsai ( مینیاتوری ) مشاهده

مطلب کامل در مورد بونسای مشاهده

کود دهی بنسای مشاهده

آموزش تصویری ساخت بونسای از درخت چند ساله مشاهده

آفات و امراض بونسای مشاهده

نمایشگاه بونسای مشاهده

مراحل ساخت بونسای(انتخاب نهال) مشاهده

علت زرد شدن برگ درختان بنسای مشاهده

پرورش بونسای به وسیله قلمه مشاهده

هرس در بونسای مشاهده

تربیت و سیم بندی بونسای مشاهده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد