سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

لاله ای در مرداب


گیاه آبزی لاله مردابی نام علمی: Nelumbo nucifera نام انگلیسی: Sacred lotus خانواده: لاله مردابیان (Nelumbonaceae) لاله مردابی لاله مردابی گیاهی چند ساله است که در دامنه جغرافیایی ایران تا ژاپن می روید و دارای ساقه هایی زیرزمینی (ریزوم دار)…

  

لاله مردابی گیاهی چند ساله است که در دامنه جغرافیایی ایران تا ژاپن می روید و دارای ساقه هایی زیرزمینی (ریزوم دار) غوطه ور در آب می باشد.

تعدادی از برگ های آن هوایی است و بالاتر از سطح آب قرار می گیرد. تقریبا دایره ای شکل و کامل به قطر تا 50 سانتیمتر هستند. برگ ها دارای لایه مومی بوده و به رنگ سبز کلمی، روی سطح فوقانی سبز تیره، در سطح تحتانی سبز کم رنگ با بالشتکی تو گرد روی سطح فوقانی و در محل اتصال به دمبرگ هستند. این دمبرگ ها راست و به طول یک متر و حتی 2 متر هستند.

تعدادی از برگ ها، خیلی کوچک تر از برگ هوایی، پهن و شناور بر روی آب با دمبرگ قابل ارتجاع هستند.

گل های آن صورتی و سفید رنگ و عطری است و قطر آن تا 23 سانتیمتر هم می رسد. شکل گلبرگ ها مستطیلی یا بیضوی، با نوک تقریبا کند، است. گل ها از اواخر بهار نمایان شده و در تابستان هم ادامه دارد. عمر گل ها 3 روز است و صبح ها شکوفا شده و در شب بسته می شود. در وسط گل کیسه های زرد بساک قرار دارد که پس از پژمردن گل ها باقی مانده و ارزش زینتی دارد. دانه های رسیده گیاه به رنگ خاکستری در آن هست.

در ایران در مرداب انزلی، مرداب امیرکلایه، زیبا کنار رشد می کند و در آبگیر های کوچک باغی هم می توان کاشت. حتی در فضاهای امروزی با کاشت آن در سبد و یا گلدان و قرار دادن آن در حوض و یا گلدانی بزرگ پر از آب، می توان از زیبایی آن بهره برد. ارتفاع گلدان شما باید به قدری باشد که پس از قرار دادن سبد محتوی ریزوم گیاه، 60 سانتیمتر بالای آن آب باشد.

**توجه شود این گیاه فقط شبیه {نیلوفرآبی} است و به خانواده نیلوفرآبیان تعلق ندارد.

نیازمندی های محیطی

خاک:

به خاک ارگانیک غنی احتیاج دارد. در کاشت آن در سبد یا گلدان می توان از کمپوست استفاده کرد و سطح رویی آن را تا چند سانتیمتر با سنگریزه پوشاند تا خاک گلدان در آب حل نشود.

نور:

این گیاه به نور کامل خورشید نیاز دارد.

دما:

این گیاه، گیاهی خزان کننده است و ریشه های آن در آب های با عمق چند متر حتی در مناطقی با سرمای تا منفی 30 درجه هم می تواند از یخزدگی در امان بماند. در صورت کاشت در حوض کم عمق یا گلدان بزرگ پر از آب که خطر یخزدگی کل آب است، ساقه های زیرزمینی(ریزوم) آن را به مکانی گرم تر برای زمستان گذرانی ببرید.

تکثیر:

از تقسیم ریزوم ها می توان گیاه را تکثیر کرد. با کاشت بذر لاله مردابی می توان گیاهان جدید بدست آورد.



مطالب مرتبط:

نخل مرداب مشاهده


چگونگی راه اندازی یک کارگاه پرورش ماهی های زینتی مشاهده


ونوس حشره خوار مشاهده


انواع گونه های گیاهان آکواریومی مشاهده


نحوه کاشت و انواع گیاهان آکواریومی مشاهده


گیاه آزولا و تغذیه دام مشاهده


نخل مرداب مشاهده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد