سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

گران ترین ادویه جهان را در منزل پرورش دهید


دوستان زیادی در مورد کشت گیاهان دارویی و غیره توی پشت بام یا حیاط یا پشت پنجره شون درخواست راهنمایی داشتن ایندفعه کشت زعفران یکی از محبوب ترین و البته گران ترین گیاهان دارویی ادویه ای رو برای آموزش گذاشتم...  
توضیح:
پیاز زعفران مقاومت در برابر سرما دارد و در مناطق معتدل مثل تهران نیز میشود پیاز آن را کاشت. پنج تاشش سال احتیاج به جابجایی ندارد.
 پیاز زعفران گلهایش دراوایل آبانماه قبل ازمحصول دهی و اوایل آذرماه پایان محصول دهی می‌روید.
 این محصول زیبا مقوی ونشاط آور میباشد خاک رس وماسه به اندازه مساوی وکود حیوانی یا کودشیمیایی همراه با آبیاری بلندمدت نیاز دارد.
 زمان کاشت اوایل خرداد تا اواسط مهرماه است و اواخر تیر و اوایل مرداد از کاشت بایدخوداری نمود و بهترین زمان کاشت خرداد ماه میباشد. در مناطق نیمه گرمسیر میتوان به کاشت آن اقدام نمود.
مقداری پیاز زعفران تهیه کنید. این مقدار را درتعدادی گلدان سفالی بزرگ و داخل هرگلدان پنج قسمت وهرقسمت پنج پیاز در چاله هایی به عمق پانزده سانتی متری میتوان کاشت و آبیاری ده روز پس ازکاشت و تا بهار آب باران وبرف برای آن کافیست و اویل بهار رو به زردی وخواب آن شروع میشود.
 زمان رشد آن پاییز و زمستان واوایل بهار است. خانواده ها در مناطق نیمه گرمسیر میتوانند درشهرها وروستا در باغچه یا در گلدانهای سفالی دراطراف حیاط و یا در گلدانهای سفالی درسطح پشت بام و تراس یا بالکن رو باز به طریقه ذکرشده نسبت به کاشت اقدام نمایند.
 این ایده یا بهتر بگویم تجربه،میتوان گفت از نظر کار افرینی میتواند مفید واقع شود ودرآمدزا باشد و مورد مصرف خانواده نیز قرار بگیرد.

عکس هایی از گلخانه های کوچک سری دوم


روش علمی:
گلدانی را انتخاب کنید که منفذی برای خروج آبهای اضافه داشته باشد، کف گلدان سنگریزه بریزید و بقیه حجم گلدان را خاک سبک اضافه کنید، چند پیاز زعفران را در کنار یکدیگر بکارید و گلدان را به محل کم نور و خنک منتقل کنید. وقتی جوانه‏ها رشد کردند، گلدان را به قسمت دیگری از خانه که نور کافی داشته و گرم باشد منتقل کنید.
 از آن به بعد بتدریج گیاهانی که کاشته‏اید رشد می‏کنند هر قدر نور و گرما بیشتر باشد سرعت رشد جوانه‏ها بیشتر خواهد بود.
آبیاری
به آب زیاد احتیاج ندارد. در فاصله دو آبیاری خاک را خشک نگهدارید. بعد از پایان عمر برگهایش، آبیاری را قطع کنید.
خاک
خاکبرگ، ماسه و خاک باغچه را با هم مخلوط کنید، در این ترکیب بهتر است از ماسه بیشتری استفاده شود.
کود
موقعی که عمر گلهایش به پایان رسید هر هفته با کودهای تقویتی آن را تقویت کنید، زمانی که برگهایش خشک شد دیگر به آن کود ندهید.
تکثیر
هر چند سال یک بار پیازها را از خاک خارج نموده و با جدا نمودن و کاشت مجدد پیازچه‏ها تکثیرش کنید.
مراقبتهای لازم
نور
آفتابدوست است و دوستدار نور کامل می‏باشد.
گرما
دوستدار گرمای متوسط است، گرما به باز شدن شکوفه‏هایش کمک می‏کند.

روش تجربی:
پیاز زعفران مقاومت در برابر سرما دارد و در مناطق معتدل مثل تهران نیز میشود پیاز آن را کاشت. پنج تاشش سال احتیاج به جابجایی ندارد.

پیاز زعفران گلهایش دراوایل آبانماه قبل ازمحصول دهی و اوایل آذرماه پایان محصول دهی می‌روید. این محصول زیبا مقوی ونشاط آور میباشد خاک رس وماسه به اندازه مساوی وکود حیوانی یا کودشیمیایی همراه با آبیاری بلندمدت نیاز دارد. زمان کاشت اوایل خرداد تا اواسط مهرماه است و اواخر تیر و اوایل مرداد از کاشت بایدخوداری نمود و بهترین زمان کاشت خرداد ماه میباشد.


در مناطق نیمه گرمسیر میتوان به کاشت آن اقدام نمود. مقداری پیاز زعفران تهیه کنید. این مقدار را درتعدادی گلدان سفالی بزرگ و داخل هرگلدان پنج قسمت وهرقسمت پنج پیاز در چاله هایی به عمق پانزده سانتی متری میتوان کاشت و آبیاری ده روز پس ازکاشت و تا بهار آب باران وبرف برای آن کافیست و اویل بهار رو به زردی وخواب آن شروع میشود. زمان رشد آن پاییز و زمستان واوایل بهار است.


خانواده ها در مناطق نیمه گرمسیر میتوانند درشهرها وروستا در باغچه یا در گلدانهای سفالی دراطراف حیاط و یا در گلدانهای سفالی درسطح پشت بام و تراس یا بالکن رو باز به طریقه ذکرشده نسبت به کاشت اقدام نمایند. این ایده یا بهتر بگویم تجربه،میتوان گفت از نظر کار افرینی میتواند مفید واقع شود ودرآمدزا باشد و مورد مصرف خانواده نیز قرار بگیرد.


روش علمی:


عکس هایی از گلخانه های کوچک سری دوم


گلدانی را انتخاب کنید که منفذی برای خروج آبهای اضافه داشته باشد، کف گلدان سنگریزه بریزید و بقیه حجم گلدان را خاک سبک اضافه کنید، چند پیاز زعفران را در کنار یکدیگر بکارید و گلدان را به محل کم نور و خنک منتقل کنید. وقتی جوانه‏ها رشد کردند،

گلدان را به قسمت دیگری از خانه که نور کافی داشته و گرم باشد منتقل کنید.


از آن به بعد بتدریج گیاهانی که کاشته‏اید رشد می‏کنند هر قدر نور و گرما بیشتر باشد سرعت رشد جوانه‏ها بیشتر خواهد بود.آبیاریبه آب زیاد احتیاج ندارد. در فاصله دو آبیاری خاک را خشک نگهدارید.

بعد از پایان عمر برگهایش، آبیاری را قطع کنید.خاکخاکبرگ، ماسه و خاک باغچه را با هم مخلوط کنید، در این ترکیب بهتر است از ماسه بیشتری استفاده شود.


کودموقعی که عمر گلهایش به پایان رسید هر هفته با کودهای تقویتی آن را تقویت کنید، زمانی که برگهایش خشک شد دیگر به آن کود ندهید.

تکثیرهر چند سال یک بار پیازها را از خاک خارج نموده و با جدا نمودن و کاشت مجدد پیازچه‏ها تکثیرش کنید.

مراقبتهای لازمنورآفتابدوست است و دوستدار نور کامل می‏باشد.گرمادوستدار گرمای متوسط است، گرما به باز شدن شکوفه‏هایش کمک می‏کند.






دوستان اگه سوالی در این رابطه دارن در قسمت نظرات مطرح کنند نه در قسمت تماس با ما


آموزش کاربردی و کامل بسته بندی زعفران در کارگاه کوچک

دانلود فایل

مطالب مرتبط:

طرز تهیه اسپری باغ فلفل تند مشاهده

پرورش سبزیجات در زمستان مشاهده

کاشت عملی استویا مشاهده

پرورش استویا درباغچه منزل مشاهده

در خانه هم میتوان کشاورزی کرد! مشاهده

تراریوم مشاهده

کشت قهوه در خانه مشاهده

بهترین گیاهانی که میتوانید در خانه خود نگهداری کنید! مشاهده

نظرات 8 + ارسال نظر
نیلوفر شنبه 13 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 05:38 ق.ظ http://nilo00ofar.mihanblog.com/

در زندگی مهم این نیست که به ایده آل زندگی تان برسید بلکه مهم این است که در مسیر رسیدن به ایده آل زندگی تان حرکت کنید . الهی قمشه ای
6515

ALI دوشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:44 ق.ظ

خانم نیلوفر منظور ایشان این بود که نظرتان را در باره مقاله بفرمایید نه اینکه سر منبر بروید . بله دوست عزیز من تمام مقاله های شما را خوانده ام بسیار جالب علمی و در حد عموم به زبان ساده نوشته بودید من سالهاست درگیر با رشته های مختلف کشاورزی بودم و هستم نکته قابل توجه در مقاله های شما دید بسیار جالب به عملیاتی کردن پروژه بود به سهم خودم بعد از 25 سال تجربه عملی و علمی گاهی ایده های شما تلگری جالبی به من زد موفق شاد باشید

علی جمعه 8 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 02:46 ق.ظ

مطمئنا واسه همین تکبر و اخلاق گندته که بعد از ۲۵ سال به قول خودت تجربه عملی هنوز نیاز به تلنگر داری تا خیلی چیزهارو درک کنی.مطمئنا اگر نیاز به تذکر بود حتمی با شما هماهنگ خواهند کرد دوستان.

امیرعلی یکشنبه 25 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 01:02 ب.ظ

میخواستم بدونم اگه از کودهای گیاهی استفاده کنیم میشه؟دیگه اینکه درشهرستان ساری هم میتونم زعفران پرورش بدم؟

علی سه‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 07:56 ب.ظ

بسیار عالی بود واقعا لذت بردم امیدوارم موفق باشید

محمد جمعه 16 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 02:28 ق.ظ

سلام ممنون از اطلاعات خوبتون
یه سوال داشتم اینکه گیاه زعفران رو میشه به صورت هیدروپونیک کشت کرد؟

بله جدیدا در بردسکن انجام شده ونتیجه هم داده

وحید جمعه 13 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 05:53 ق.ظ

سلام

برا تولید هیدروپونیک چه محصولی عالیه ؟ از گیاهان دارویی یا ...

سمیه جمعه 5 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 09:29 ب.ظ

سلام،میخاستم راهنماییم کنید که ایا میتونم توی بالاپشتبوم خونمون که 80متری هست کاری و شروع کنم؟


ممنون

بله امکانش هست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد